Saturday, February 4, 2012

Pilgrimsreisen Dag 25: Ponferrada - Villafranca del Bierzo

Det er mange flere mennesker på pilegrimsvandring når jeg nærmer meg Santiago de Compostella. Vi går i en samlet gruppe ut av Ponferrada og finner veien i fellesskap. Gruppen løser seg opp og en ny gruppe dannes. Slik fortsetter dagen. Stadig nye mennesker å treffe. Vandringen har fått et fantastisk preg av fellesskap. Jeg kommer til dagens første landsbu som heter Columbrianos. Noen gamle bygninger som vitner om en annen tid. Ellers er dette en forstad til Ponferrada og forholdsvis greit å gå fort forbi. Neste landby er Fuentes Nuevas. Her er store hager fullt med grønnsaker.

Jeg stopper i en lokal forretning og kjøper frukt, tomat og brød. Slik ser en typisk lunsj ut som jeg har hatt nesten hver dag på turen. Dette smaker fantastisk godt  Jeg tar en sen frokost eller tidlig lunsj idag med dette måltidet. Så går jeg videre til neste landsby som heter Camponaraya. Her ligger en nokså stor vinprodusent. Vindistriktet heter El Bierzo. Alle de lokale vindrue bøndene leverer som kooperativ til denne vinprodusenten. Deretter kommer jeg til Cacabelos. Dette er en meget hyggelig landby å bli kjent med. Jeg setter ned farten og nyter skrittene gjennom landsbyen. Utenfor landsbyen må jeg følger en asfaltvei et stykke. Det er varmt å gå på den svarte veien frem til Pieros, som er en landsby som er bare en samling med hus. Men jeg har gått langt allerede idag. Møtt mange hyggelig mennesker underveis.
Jeg går 5 km til og kommer til Villafranca del Bierzo, Da har jeg gått nesten 25 km idag. Det første som møter meg her er en flott kirke, Iglesia de Santiago. Den er bygget i det som kalles en romansk-lombarisk stil. Jeg vet ikke hva det betyr men vakkert var det.
Rett ved siden av kirken er det et pensjonat jeg tar inn på. Det skal vise seg å være et av vandringens høydepunkter. Her trivdes jeg fra første øyeblikk. Det er plass til 160 personer her. Stedet holder til i eldgamle lokaler. Toaletter og dusj er i en nabo bygning og er litt spartanske. Men det er virkelig sjel over stedet.

Jeg får et soverrom for andre gang på reisen som er beregnet på eldre mennesker over 50 år. Jaja. Jeg har forsonet meg med dette nå. Jeg eldes og nyter godt av fordelene å ligge på rom med færre mennesker enn de under 50. Jeg merker meg at dette er et populært sted for ungdom og det holdt det gående utover natten med prat og sang. Da var det greit å kunne legge seg tidligere enn dem i et annet rom. Jeg trengte hvile og fikk det her.
Men før jeg tok kvelden hadde en del av oss en flott stund rundt middagsbordet. Her sitter vi fra alle mange land og snakker sammen og nyter maten. Først fikk vi to speilegg hver og deretter en god hjemmelaget grønnsak suppe. En god stemning rundt bordet gjør til at maten smaker ekstra godt. Etter måltidet tar jeg en rusletur rundt i den vakre byen som jeg kunne har vært i en hel sommer. Det var så mye å se her. Flott handlegater, historiske bygninger, rosehager, og slott. Etter turen la jeg meg og hadde en god nattssøvn i en overkøye beregnet for oss over 50.

No comments:

Post a Comment