Monday, February 6, 2012

Pilegrimsreisen Dag 27: O Cebreiro - Tricastela

Dagens vandring blir ikke så lang og anstrengende som igår. Det er litt i overkant av 20 km til Tricastela hvor jeg har bestemt meg for å overnatte. Dagen begynner med litt tåke men sola kommer snart frem.



Første lansby idag er Liñares som jeg kommer til etter bare noen få km. Her møter jeg en diger statue av en pilegrim i motvind. Jeg er 1270 meter over havet og dalen kalles San Roque. Jeg legger merke til at pilegrimen strever avgårde i sandaler.

Jeg følger en bred og fin grusvei videre og det går slakt nedover. Jeg kommer til landsbyen Alto do Poio og deretter til Fonfría. Så kommer Viduedo. Alle disse landsbyen er små og idylliske å vandre gjennom.



Noe som er typisk for veien etterhvert er at det er kumøkk overalt. Dette fordi det er mye kuer selvfølgelig. Melkeproduksjon i denne provinsen er viktig her og de lokale ostene her er bare kjempegode. Det å møte en lang rekke med kuer på en smal sti er noe som skjedde flere ganger idag.














Tilslutt kommer jeg til en større landsby som heter Triacastela. Mange pilegrimer velger å gå videre, men jeg kjenner at jeg trenger å hvile etter gårsdagens litt slitsomme vandring. Jeg finner en privateid pensjonat for natten. Jeg får nederste køye i en seksmannsrom. Jeg deler rommet med en familie fra Nederland. Mannen har gått en pilegrimsvandring helt fra Nederland. Han har brukt to uker hver sommer de siste 10 årene på dette. Nå har han sin kone og datter på 15 år med seg på den siste strekningen. Kona og dattera virker helt utkjørte og sier ikke stort. Jeg lager meg en suppe og spiser fersk brød med lokalprodusert ost på. Det ble en liten festmåltid synes jeg.




No comments:

Post a Comment