Sunday, January 22, 2012

Pilegrimsreisen Dag 12: Santo Domingo de la Calzada - Belorado

Det er greit å finne veien ut av Santo Domingo de la Calzada tidlig om morgenen. Jeg følger elven Oja et stykke og krysser den. Så følger jeg grusveien et stykke til jeg kommer til en asfaltert vei (N-120) og jeg følger denne et stykke. Jeg finner et skilt som peker mot en litt større landsby som heter Garñon. En fredelig landsby å vandre gjennom tidlig om morgenen.  
 












Ut fra Grañon møter jeg mange pilegrimer og jeg slår følge med dem. Vi går i ulik tempo, så det tar ikke så lenge før gruppen er oppløst. Og så går jeg alene igjen et godt stykke. Grusveien er god å gå på. Jeg krysser elven Villar og kommer etter noen kilometer til en ny landsby, Redecilla del Camino. Et stort kors her forteller at her var det pilegrimshospital i middelalderen.



Jeg vandre videre til landsbyen Castildelgado hvor det er et tidligere kloster oppkalt etter apostelen Jakob og et pilegrimshospital bygget av Alfonso den 7. Herfra følger jeg en sti til landsbyen Viloria de Rioja. Her sies det at Santo Domingo var født 12.mai 1019. Døpefonten han ble døpt i finnes fortsatt i kirken her. De 30 menneskene som bor her prøver så godt de kan å ta vare på minnet etter Santo Domingo. Jeg går ut av landsbyen og må følge de asfalterte hovedveien (N-120) igjen i noen kilometer før jeg kommer til Villamayor del Río. Herfra er det bare 2 kilometer igjen til dagens mål, Belorado. Denne vakre lille landsbyen ligger ved elven Tirón og var et viktig sted allerede under romertiden. Det er rester av en romersk borg her. Jeg finner raskt et privat drevet pilegrimsherberge og tar inn her. Herberget ligger nydelig til og har en idyllisk hage med grønne busker og en velstelt blomsterhage.


 Inne er det veldig ryddig og reint. Det er kommet nye foreskrifter fra myndigheten i Spania til alle som driver pilegrimsherberger om hygiene. Det stilles høye krav til renhold av rommene og ikke minst til madrassen pilegrimene ligger på. Det har vært et problem med at pilegrimene opp gjennom årene har vært både skitne og illeluktende. Ute i all slags vær og uten mulighet for å pleie sin personlige hygiene på overnattingssteder. De har dermed tatt med seg lopper og lus fra sted til sted. Noe som har skapt helseproblemer underveis for mange. Dette er det slutt på. De aller fleste steder har gode dusjanlegg, rene bad, og vaskerom. Madrassene skiftes ofte og noen steder får jeg papirlaken å ligge på som kastes neste dag. Jeg ligger uansett alltid i en lakenpose jeg har med meg.
Jeg lager meg pasta på kjøkkenet og drikker medbrakt vin ute på plenen etterpå. Her kommer jeg i snakk med en ung gutt fra Australia. Morsomt å dele dagens opplevelse med andre og få noen råd om reisen videre. Her ligger vi i rom med to køyesenger i hvert rom, og vi er 10 personer her i natt. Stedet er bare halvfullt og det er god plass til alle.

No comments:

Post a Comment